2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007
Историческая справка
Кадровый состав института
Основные направления научных исследований
Дирекция
Ученый совет
Совет молодых ученых
Сотрудники
Локальные  акты
Вспомогательные подразделения института
Контактная информация
Наука и университеты
Статус (главное)
Биография (в основных датах)
Биография (в избранных фотографиях)
Библиография (в избранных произведениях)
Литература и фильмы о С.С. Алексееве  (краткий библиографический список)
Признание и память (отдельные события и факты)
Мероприятия к 100-летию
Отдел права
Отдел философии
Удмуртский филиал по исследованию проблем этнополитики и государственного строительства
Лаборатория социально-политических коммуникаций
Сектор теоретической лингвистики и академических коммуникаций
Сектор истории и философии науки
Кафедра философии
Кафедра иностранных языков
Объявления
Информация для поступающих в аспирантуру
Информация для аспирантов
Кандидатские экзамены
Нормативно-правовая база подготовки научно-педагогических кадров РФ
Нормативно-распорядительные документы ИФиП УрО РАН
Научно-педагогический состав
Список аспирантов
Личный кабинет
Нормативно-правовые акты в сфере противодействия коррупции
Сведения о доходах, расходах, об имуществе и обязательствах имущественного характера
Прочие документы
Планируемые и проведенные в Институте
Конференции по направлениям
Поиск по конференциям
Планируемые и проведенные в 2024 году
Проведенные в 2023 году
Проведенные в 2022 году
Проведенные в 2021 году
Проведенные в 2020 году
Проведенные в 2019 году
Проведенные в 2018 году
Проведенные в 2017 году и ранее
Доклады наших сотрудников
Полезные ссылки
Семинары по направлениям
Поиск по докладчикам
Поиск по семинарам
Планируемые семинары
Ближайшие и проведенные в 2024 году
Проведенные в 2023 году
Проведенные в 2022 году
Проведенные в 2021 году
Проведенные в 2020 году
Проведенные в 2019 году
Поиск по авторам
Поиск по публикациям
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 и ранее
2024
О журнале
Поиск по авторам
Поиск по статьям
2024  Том 24
2023 Том 23
2022 Том 22
2021 Том 21
2020 Том 20
2019 Том 19
2018 Том 18
2017 Том 17
2016 Том 16
2015 Том 15
2014 Том 14
2013 Том 13
2012 Вып. 12
2011 Вып. 11
2010 Вып. 10
2009 Вып. 9
2008 Вып. 8
2007 Вып. 7
2005 Вып. 6
2004 Вып. 5
2003 Вып. 4
2002 Вып. 3
2001 Вып. 2
1999 Вып. 1
О журнале
Поиск по авторам
Поиск по статьям
2024 Вып. 24
2023 Вып. 23
2022 Вып. 22
2021 Вып. 21
2020 Вып. 20
2019 Вып. 19
2018 Вып. 18
2017 Вып. 17
2016 Вып. 16
2015 Вып. 15
2014 Вып. 14
2013 Вып. 13
2012 Вып. 11-12
2010 Вып. 9-10
2009 Вып. 8
2007 Вып.7
2006 Вып. 6
2005 Вып. 5
2004 Вып. 4
2003 Вып. 3
2002 Вып. 2
2001 Вып. 1
О библиотеке
Поиск поступлений
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 и ранее
Система электронных библиотек (ИФП)
Издательства
Журналы
Другие библиотеки
Научные фонды
 
 16.05.2022: Иностранные конференции  Версия для печати   Карта сайта     Language По-русски По-английски
 
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007

16.05.2022: Иностранные конференции

Call for Abstracts

International Conference

Marx and the Critique of Humanism

School of Arts and Humanities, University of Lisbon

7-8 November 2022

Event organized as part of the activities of Praxis-CFUL



Marx’s corpus of texts is conceived mainly as critique: critique of religion, critique of philosophy, critique of politics, critique of political economy, etc. However, among the targets of Marx’s critique the notions of ‘the human’ and ‘humanism’ have an ambiguous status. A substantial humanism has been attributed to his work starting with the publication (in 1932) of the Economic and Philosophical Manuscripts of 1844, in which Marx develops a theory of alienation. So-called ‘Marxist humanists’ argued that there is continuity between the early philosophical writings of Marx and his later works such as Capital. Famously, Louis Althusser argued that the thought of the young Marx is separated by an ‘epistemological rupture’ from the scientific standpoint of Capital, while ‘Marxist humanism’ is theoretically vacuous and politically misleading.

The concepts of ‘the human’ and ‘humanism’ have been the target of various critiques. European philosophy, starting with Nietzsche through Heidegger to Foucault and post-structuralism, questioned ideas of ‘human nature’, ‘man’ and ‘humanity’ as abstract metaphysical constructions. Under these auspices, the criticism of the concepts of humanity and humanism proliferated in different subfields within humanities and social sciences. The concept of ‘humanity’ was considered an instrument of colonial power, while interventions in the name of humanity were seen as denying to the others the quality of being human. Currently, the concepts of ‘humanity’ and ‘humanism’ are the target of critique from the perspective of post-humanism which views these concepts as anthropocentric and unable to account for non-human beings, and from the perspective of transhumanism that claims to transcend the limits of the human by technological enhancement.

The premise of this conference is that Marx’s writings refuse the notion of an unchanging or pre-given ‘essence’ of what it means to be human. Marx repeatedly affirmed the historical variability of human needs, drives and capacities, since ‘all history is nothing but a continuous transformation of human nature’ (The Poverty of Philosophy). For Marx, the ‘human essence’ is ‘the ensemble of social relations’ (Theses on Feuerbach, VI), while social relations are made and remade by human action. The “essence” of the human in Marx’s work is thus a self-transformative function pointing to an open idea of humanity that remains inexhaustible across its multiple and varying concrete actualisations. In the context of a proliferation of theoretical ‘overcomings’ of humanity, a re-reading of Marx’s texts shows that Marx’s understanding of ‘human essence’ not only engages with the concerns of post-humanist and transhumanist perspectives but reveals unthought aspects of these standpoints.

However, even if Marx’s concept of an ‘open’ humanity is plausible, it generates further questions: how can the ‘continuous transformation of human nature’ be compatible with the idea of a ‘full’ development of the individual, as Marx alludes to in different contexts? Is transformation equivalent to development? By what criteria (immanent, universal or otherwise) can the adequacy of any particular form of human existence be determined? Does the ‘ensemble of social relations’ contain a normative horizon of transformation? What specific modifications and distortions does the idea of the human take on in capitalist societies, and how might the Marxist notions of ideology and fetishism help make sense of these? One the other hand, does the critique of humanity from the perspective of transhumanism and posthumanism go beyond Marx’s account of the human? Can Marx’s thinking of the ‘human essence’ enter into dialogue with post-humanism, post-Anthropocene, transhumanism in productive ways?

We invite contribution that address these questions and engage with the following topics, although the list is not exhaustive: Marx’s humanism, its supporters and critics; the idea of transindividuality in Marx; Marx on nature and humanism as a ‘consistent naturalism’; Marx’s ecology; Marx and transhumanism; Marx and post-humanism; the idea of ‘open humanity’; philosophical anthropology; humanism and the critique of political economy; humanism and Marx’s materialism; humanism, ideology and fetishism; practical humanism and revolution; humanism and decolonial Marxism; humanism and Marxist feminism; debates on humanism in the Global South, etc.





Keynote speakers

Etienne Balibar, Kingston University, UK (by zoom)

John Bellamy Foster, University of Oregon, US (by zoom)

Jason Read, University of Southern Maine, US

Karen Ng, Vanderbilt University, US

Michael Heinrich, Berlin, Germany

Werner Bonefeld, University of York, UK (tbc).







Organizational details

Abstracts for 20 minute presentations (max. 500 words) accompanied by a short biographical note (max. 150 words) should be submitted by 15 June 2022 to marxandhumanism2022@gmail.com. Full name and institutional affiliations should be included. Decision notices will be emailed by 30 June 2022. The working language of the conference is English. Conference participation is free of charge. Details about meal arrangements and eventual payments will be established after the selection of participants.

For further details or questions, please contact marxandhumanism2022@gmail.com.

Organizers: Tamara Caraus (Praxis-CFUL, University of Lisbon) and Andrés Saenz de Sicilia (National Autonomous University of Mexico & University of the Arts London).



This event is funded by Portuguese national funds through FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., in the scope of the project UIDB/00310/2020

Дизайн и программирование
N-Studio беременность, мода, красота, здоровье, диеты, женский журнал, здоровье детей, здоровье ребенка, красота и здоровье, жизнь и здоровье, секреты красоты, воспитание ребенка православные знакомства, православный сайт творчeства, православные рассказы и стихи рождение ребенка,пол ребенка,воспитание ребенка,ребенок дошкольного возраста, дети дошкольного возраста,грудной ребенок,обучение ребенка,родить ребенка,загадки для детей,здоровье ребенка,зачатие ребенка,второй ребенок,определение пола ребенка,будущий ребенок
© 2006-2024
ИНСТИТУТ ФИЛОСОФИИ И ПРАВА УрО РАН